sobota 1. apríla 2023

Nález v záhrade

Dnešná sobota bola dňom, ktorý priniesol nečakaný objav v mojej vlastnej záhrade.


Upratujem pred sviatkami, moji psíci začnú čosi vyhrabávať, v rámci oddychu sa prídem pozrieť, čo tam stvárajú. Na dne diery vykopanej v miernej vyvýšenine bolo badať nejaký drobný kovový predmet. Odbehnem po fotoaparát, vrátim sa, odfotím to. Opatrne tú vec vykopávam. Sfarbenie á la medenka. Priebežne fotím miesto a stav nálezu.

O trištvrte hodiny sa črtá krásny bronzový meč.

Vágne mi pripomína nálezy z Humenného z 80. a 90. rokov. Alebo iné vzory z východného Slovenska ? Prípadne čosi ako liptovské typy ? Odborníci to už posúdia, volám múzeum. Je víkend, tak to trvá trochu dlhšie, ale personál nakoniec zastaví pred mojím domom.

Odovzdám im meč, ukážem miesto nálezu. Dokumentujú. Pripravím a mailom im odošlem aj vlastné fotky spred pár hodín. Pekne sa poďakujú, rozlúčime sa. Pohladím psov, chválim ich. Veľmi zaujímavá skúsenosť.

Podelil som sa o tento jedinečný zážitok aj tu na sociálnej sieti. Takže to musí byť pravda, však ?

Ako sa tak rozprávam s odchádzajúcimi archeológmi, zájdeme aj do témy potreby kritického myslenia, zdravého skepticizmu a dôkladného overovania faktov, namiesto riadenia sa na emócie zacieleným clickbaitom, riadenia sa dojmami a senzáciami. ;-)

Prajem všetkým pekný mesiac apríl. :-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára