sobota 12. októbra 2019

Kuša s kolíčkovým zámkom

Experimentovanie s výrobou celo-drevenej kuše s kolíčkovým zámkom.





PREPÍŠ

Na tejto reprodukcii som pracoval priebežne a s prestávkami. Spočiatku v novembri a decembri, od Vianoc až do marca som mal veget, potom znovu nadviazal na majstrovanie túto jar. Nemal som dôvod na zbytočný zhon, táto si navyše vyžaduje o niečo viac trpezlivosti a presnosti, než prvé dve kuše, ktoré som zhotovil. Táto reprodukcia, s orechovým zámkom, pozostávajúcim z rotujúceho orecha, páky-spúšte s "brzdným" zobákom a dvoch osí (pre orech a pre páku) je v podstate tradičnou formou európskej kuše, tak ako ju pozná väčšina ľudí.

Pri tejto reprodukcii som ako experiment trval na tom, že ju opäť skúsim zhotoviť celú z dreva. A to napriek tomu, že kuše s takýmto mechanizmom mali prakticky vždy oceľovú páku/spúšť a orech vyrobený buď z parožia alebo (najmä v neskorších storočiach) z ocele. Pri mojej kuši sú orech aj páka vyrobené z rovnakého druhu tvrdého dreva (doslova z rovnakej dosky). Je odolné, ale vôbec nedrobí a neštiepi, a preto má podobnú konzistenciu ako spomínané tvrdšie materiály. Zároveň sa dalo bezproblémovo opracovať obyčajnými ručnými nástrojmi. Aj keď nemám poruke ani hrubší kus parohu, ani na mieru vyrobené oceľové dielce, chcel som touto reprodukciou dokázať, že kuše tohto typu sa dajú vyrobiť aj bez metalurgie.

Nie je to síce ideálne riešenie, ale celé kutilské cvičenie splnilo cieľ. Podarilo sa mi dokázať, že tento typ kuše dokáže fungovať aj v celodrevenom prevedení. Na tomto podomácky robenom exemplári som testoval luky z mojich prvých dvoch kuší, ale to bolo len dočasne, na overenie funkčnosti spúšte. Plánujem pre ňu zhotoviť poriadny kratší luk, s najväčšou pravdepodobnosťou latkového typu. (V krajnom prípade, keby to nevychádzalo s materiálom a časovo, zoženiem si z druhej ruky nejaký starší ale schopný lúčik a skúsim to s ním.)

PREPÍŠ








Okrem zakúpenej drevenej klady je všetko ručne robené. Tetiva je, podobne ako pri predchádzajúcej kuši, len dočasná. Používam ju na testovanie, kým nepripravím poriadnu ľanovú tetivu. Socha (telo a pažba) sú smrekové, vetvový luk je lieskový. Lúčik je pomerne slabý, nemá väčší dostrel než 5-6 metrov. Kuša je založená na archeologickom náleze z regiónu Skåne v južnom Švédsku, datovanom do raného 16. storočia, a na niektorých tradičných západoafrických kušiach, ktoré používali rovnaký systém spúšt





Kuše s kolíčkovým zámkom sú navýsosť civilné kuše, určené najskôr na poľovnícke účely a pod. Na bojové účely iba v krajnom prípade. Hlavný rozdiel medzi mojou reprodukciou, nálezom zo Skåne (pravdepodobne poddanými vytvorená kuša, použitá v istom sedliackom povstaní okolo r. 1525) a jeho západoafrickými sesternicami je ten, že tá moja má "kĺb" spúšte umiestnený za prahom pre tetivu. Kuše s týmto typom zámku ho majú spravidla umiestnený pred prahom. "Kĺb" mám teda vzadu, čiastočne na pažbe. (Mohol som si vybrať tradičnejšie riešenie zavesenia páky slúžiacej ako spúšť, ale zavesenie umiestnené viac vzadu mi pripadalo pohodlnejšie na ovládanie. Preto rozhodnutie trochu obmeniť tento typ dizajnu.) Princíp kolíčkového zámku nie je príliš odlišný od palcového zámku, použitého pri mojej predchádzajúcej reprodukcii. Kuša využíva na zachytenie tetivy namiesto orecha jednoduchý prah a tetiva je vytlačená spoza prahu pomocou jednoduchého mechanizmu. V tomto prípade je to namiesto drevenej páčky drevený kolíček, ktorý sa pohybuje hore a dole, zapustený do otvoru vyvŕtaného tesne pod prahom. Ak máte spodný koniec kolíčka priviazaný k páke pod kušou, a kolíček sa v otvore šmýka relatívne bez námahy, nemusíte ho ani naspäť zatláčať prstom. Stačí po výstrele pustiť ruku z páky a nechať ho samočinne klesnúť... V takom prípade vám už len stačí napnúť tetivu a nemusíte sa vôbec venovať zámku. Môj osobný dojem je ten, že hoci je tento typ kušového zámku o niečo zložitejší, je aj o niečo pohodlnejší na mierenie a ovládanie. Oba jednoduchšie systémy fungujú dobre, ale tento má o niečo bližšie k tradičnejšej kuši s orechom pre tetivu. (Takú ešte plánujem vyrobiť, ale je to zatiaľ v štádiu príprav...) V rámci európskeho nálezu aj afrických exemplárov nie je vôbec jasné, kedy ľudia na tento systém kušového zámku prišli, ani nakoľko bol rozšírený. Je úplne možné, že exempláre podobné tomu švédskemu boli vo vtedajšej Európe podstatne častejšie - najmä v rukách sedliakov, ktorí si nemohli dovoliť pokročilejšie kuše - a boli rozšírené a používané dlhé storočia, ale nezachovali sa pre ich drevenú konštrukciu. Je to podobné situácii s francúzskym nálezom z 10./11. storočia, ktorý som použil ako predlohu pre moju prechádzajúcu kušu. Je jedinou známou európskou kušou z tých storočí, ale vtip je v tom, že sa zachovala šťastnou náhodou. Nie je teda jasné, nakoľko rozšírené boli tieto prostejšie, celodrevené kuše - kuše bez kovových dielcov a s jednoduchšími zámkami, bez klasického rotujúceho orecha. O africkom type však vieme jednu veľmi konkrétnu vec: Hoci ho už väčšina ľudí v danom regióne dnes nepoužíva, niektoré pralesné kmene a národnosti nimi lovia dodnes - napr. takí Pygmejovia v Stredoafrickej republike a susedných štátoch. Áno, čítate dobre. Pygmejovia bežne narábajú s kušami. Moja predchádzajúca reprodukcia historického typu kuš













Nákres nálezu celodrevenej kuše z regiónu Skåne, južné Śvédsko, rané 16. storočie (nájdené na hradnej lokalite, pravdepodobne použité v sedliackom povstaní z r. 1525). Pozostatky vystavené v múzeu v Kristianstad. Inšpirácia pre viaceré reprodukcie a pre moju kušu.

Zdroj nákresu
(pôvodní autori nákresu nezistení, pravdepodobne zo švédskej publikácie)






Rekonštrukcia nálezu celodrevenej kuše z regiónu Skåne, južné Švédsko, rané 16. storočie. Jedna z inšpirácií pre moju kušu. Zdroj fotografie.




Rekonštrukcia nálezu celodrevenej kuše z regiónu Skåne, južné Švédsko, rané 16. storočie. Jedna z inšpirácií pre moju kušu.

Zdroj fotografie: autor fotografie nezistený



Originál tradičnej celodrevenej kuše zo západnej Afriky, originál z 18. až 19. storočia. Jedna z inšpirácií pre moju kušu. Zdroj fotografie: autori fotografií nezistení. Fotografia podobného exempláru.



Nákres tradičnej celodrevenej kuše zo západnej Afriky, originál z 18. až 19. storočia. Jedna z inšpirácií pre moju kušu. Zdroj nákresu.













----



Načase pripraviť si materiály, nástroje, vyhrnúť si rukávy a začať...



Celkový pohľad na moju kušu s kolíčkovým zámkom.

Pokusná tetiva (na testovanie napínania luku a základného dostrelu) v nenapnutom stave.

Výrobný postup je veľmi podobný tomu u predchádzajúceho typu, s výnimkou umiestnenenia spúšte.

Na dno "prahu", do jeho stredu, vyvŕtate otvor, do ktorého vnútra vnodne prilieha drevený kolíček. Akurát tak, aby sa dokázal hýbať, kĺzať hore a dole. Dolný koniec kolíčka sa dotýka jednoduchej páky-spúšte, alebo je k nej priviazaný, a páka je samozrejme umiestnená v spodnej časti kuše. Buď pred "prahom" alebo za ním.

Páka-spúšť má buď kĺb na báze drevenej osky, alebo využíva jednoduchšie riešenie, a to priviazanie páky povrazom k pažbe/soche kuše, prostredníctvom otvorov vyvŕtaných pre povraz. Pre môj exemplár som si vybral spomínané jednoduchšie riešenie. (V budúcnosti možno vyrobím aj exemplár s pákou, ktorá bude mať drevenú osku.)









Celkový pohľad na moju kušu s kolíčkovým zámkom.

Pokusná tetiva napnutá, založená v prahu.




"Kĺb" pre spúšť kuše vzadu za prahom, s pokusnou verziou viazania pre spúšť.

Pokusná tetiva založená v prahu.



"Kĺb" pre spúšť kuše vzadu za prahom, s pokusnou verziou viazania pre spúšť.

Pôvodne som plánoval až tri otvory pre priviazanie spúšte, ale rýchlo sa ukázalo, že bohato postačia aj dva.



"Kĺb" pre spúšť kuše vzadu za prahom, s pokusnou verziou viazania pre spúšť.











Pokusná tetiva založená v prahu. Pod ňou do otvoru zapadajúci drevený kolíček, pod kolíčkom vrchná strana spúšte, ktorou je vytláčaný smerom nahor.



Nástroje použité pri výrobe kuše.

- Meracie pásmo, kancelárska alebo stolárska ceruzka (dvakrát meraj a raz rež, bez zveličovania)
- Rámová píla (na hlavné pílenie a orezávanie dreva)
- Pílka s tenším plátom (na menšie drevené dielce)
- Obojručný stolársky nôž (univerzálny nástroj na úpravu lučišťa, a na zaobľovanie, zarovnávanie a základné ohobľovanie sochy, fakt všestranne užitočná vecička)
- Ručná vŕtačka a 10 alebo 12 mm vrták (ideálne jednoručná elektrická ako na fotke, ale postačí aj ručný vrták, nebožiec a podobné tradičné nástroje)
- Menší ale robustný nožík vhodný na stolárske práce (viaceré časti sochy, vrátane otvoru pre luk)
- Brúsny papier na na jemné zaoblenie ostrejších hrán na kuši

Ak robíte vetvový luk a zdrojový materiál je užší, odporúčam odstrihnúť ho záhradníckymi nožnicami na drevo. Dostanete čistý, rovný rez. Ide to aj pílkou, ale musíte dbať viac na pravidelnosť. Pri výrobe latkového luku by som vám odporučil zohnať aj menší hoblík (dokáže výrazne pomôcť pri obrusovaní latkového lučišťa).










----

Súvisiace články

Moja prvá reprodukcia historického typu kuše (palcový / páčkový zámok)


Moja tretia reprodukcia historického typu kuše (orechový zámok)




Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára